Å føle følelser som ikke er ens egne !

Å føle andres følelser, eller det å være en empat :
Her er litt informasjon og diskusjon om dette evnet.
Du må være registrert bruker for å kunne skrive her inne.
Alle kan lese.

Moderator: Asbjørn

Svar
Brukeravatar
Asbjørn
Forumadministrator
Sted: Florø
Kontakt:

Å føle følelser som ikke er ens egne !

Legg inn av Asbjørn » 27. september 2008 23:29

Av og til opplever enkelte at man har følelser som man ikke kan forklare.
Verden og alt i den er helt i orden, men likevel føler man seg nedfor / deprimert.
Man vet at det ikke er noen grunn til det, hverken pågrunn av omgivelser, eller av årsaker som legen kan finne.
Noen blir til og med kalt for å være hypokonder, fordi legene ikke finner noen årsak, til følelser eller smerter.

Før man skal si seg å være en empat, må man først sjekke alle mulige andre grunner for slike følelser.
En skikkelig undersøkelse hjos lege, eller psykolog kan være viktig, for å fastslå at det ikke er psykiske eller fysiske årsaker og sykdommer som ligger bak.

Når man har fastslått at man ikke finner en eneste grunn til dette, DA kan man gå inn og sjekke om man kan være det som heter EMPAT.

En empat er et menneske, som deg og meg, men med den egenskap at de er motakelig for signaler fra folk som har noe de bærer på.
Det kan være sykdom, sorg, kjærlighetssorg, men også glede og spesielle andre følelser som kan komme av naturlige årsaker, eller medikamenter og preparater som gir / kan gi en rus..

Hvordan dette virker er ukjent for vitenskapen pr idag, men et utrykk som vi alle kjenner er å være på bølgelengde.
Omtrent som en radio.
Dersom du har stilt inn radioen din på rett kanal, kan du ta imot musikk, nyheter osv, alt etter hva som sendes ut.
Slik tror jeg det er når det gjelder det å være en empat ;

Noen mennesker fungerer som sendere av signaler, som en empat plukker opp.

Og for mange så skjønner man ikke hvor dette kommer fra, fordi senderen gjerne ikke vet at h*n faktisk sender ut signaler i det heletatt.
Mottakeren (empat'en ) skjønner gjerne heller ingenting, fordi vedkommende har da ikke stilt seg inn for å ta imot noe heller ?

Slik jeg tror det er, så er det elektriske signaler i hjernen, og i energibanene i kroppen, samt nervetråder som på en eller annen måte sender ut signalene.
Disse signalene fungerer på lignende vis som radiosignaler, - alikevel er der vesentlige forskjeller :
Et radiosignal krever at det går strøm i en ledning, slik at det skapes magnetiske bølger.
Disse magnetiske bølgene vil så lage strøm i en ny ledning ( antenne) som så kan taes i mot ved å stille inn radioen på rett frekvens / bølgelengde.

Men ; disse frekvensene / bølgene som vi her snakker om, må ligge utenfor det spekter som vitenskapen kjenner pr idag, - av flere grunner
- Energien som blir brukt til å sende signalet ut, er svak. Den er ikke målbar med dagens teknologi.
- Vi vet også lite om hvordan mottak av disse signalene fungerer, og hva som gjør at vi "kommer på bølgelengde" - dvs får ta imot signalene.
- Det vi vet fra forsøk når det gjelder tankeoverføring, så kan ting tyde på at det ikke er begrensning i tid og rom ;
dvs at en på andre siden av jorda mottar signal fra f.ex meg samtidig med den som er i samme rom som jeg.
Vitenskapen snakker om "string-teori", samt andre teorier om ting som skal bevege seg raskere enn lyset,
se f.ex : http://www.illustrertvitenskap.com/polo ... 1267&d=154
her finner vi blant annet :
Takyonene er på vei inn i det gode selskap, for de kan tilsynelatende løse en stor del av kosmologiens mysterier. Først og fremst kan takyonene redegjøre for den mystiske antigravitasjonen som får universet til å utvide seg med stadig større hastighet. Og i tillegg kan den forklare en spesiell hendelse kalt inflasjon i perioden like etter big bang. Så selv om takyonet ble lansert som en ikke påvist, men rent hypotetisk størrelse, kan ikke forskerne uten videre forkaste det.
Dersom slike partikler finnes, så må det og være mulig at det finnes flere saker på den andre siden av lyshastigheten, for ikke å snakke om bølger / svigninger / fotoner ( som kan være både bølge og partikkel ), med mer.

Hvis jeg forteller deg at idag satt jeg høyt oppe på en Norsk fjelltopp, og snakket rolig med en som var midt i stillehavet, -ville du leet på øyebrynet av den grunn ?
Ikke idag, hvor mobil og satelitt telefon er dagligdags.
Men for bare 50 år siden, så hadde bildet vært annerledes. Da hadde dette vært umulig, uten enorme radiosendere.
Ikke noe man kunne bære med seg på en lite fjelltur....
Poenget med dette er at vitenskapen utvikles, og etterhvert finne årsaker, forklaringer og løsninger på ting som idag er ukjent.
Og slikt sett, tror jeg man vil finne ut hva "empat-evner" er for noe.

Min konklusjon er enkel :
Det ER noe som forårsaker at man er mottagelig for følelser, smerter, osv, fra andre.
Det er sannsynligvis de samme faktorer som gjør amt man kan SE ting som skjer rundt i verden,
og fremdeles det samme som gjør at noen ser fortid og fremtid. Og at andre kan spå.

Med andre ord ; alt det vi idag kaller paranormalt, er paranormalt, fordi vi ikke har den vitenskapelige forklaringen.
Alt bunner i energi, og energi kan vise seg i mange former.

Så ; om du føler andres følelser, smerter eller slikt, så kan det være sykdom, psykisk eller fysisk,
ELLER
det kan være noe alle mennesker har i mer eller mindre grad,
men akkurat som med musikk ; noen har mye "evner", andre kan nynne, og noen skjønner ikke hva en toneskala er for noe engang...

Jeg vet jeg selv tar inn saker og ting fra tid til annen, men siden jeg ikke kjenner detlajene på hvordan det virker, så er det og vanskelig å bruke det på kommando.

mvh Asbjørn

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image

Svar