Hei, du må registrere deg for å se hele forumet. Klikk her ! 
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

dimensjoner, kan de forklare paranormale fenomen ?

Her er plass for alt mulig, men ikke grovheter, eller uhøflige innlegg.
Også gjester kan skrive, men innlegg må godkjennes av moderator før de blir tillatt.

Moderator: Asbjørn

dimensjoner, kan de forklare paranormale fenomen ?

Innlegg Asbjørn 27. September 2009 13:27

Jeg ser stadig at mange snakker om at energier som mange opplever i forbindelse med spøkelser, og andre overnaturlige fenomen ofte blir plassert i andre dimensjoner, uten å definere nærmere om det.

Av og til kan jeg, bla.a. føle energier, / tilstedeværelser, og jeg vet av og til ting jeg ikke har kunnskap nok til å kunne vite. Hvor kommer det fra ?

Når vi snakker om andre dimensjoner, må vi først definere de kjente dimensjoner.

1 dimensjon kan sammenlignes med en linje. den kan ha en viss lengde, eller være uendelig.
Likevel vil linjen være rett, man kan ikke ha buer, kurv er, eller knekker på den.

2 dimensjoner, Da snakker vi om lengde og bredde.
Eksempel på det er et ark, hvor vi kan tegne todimensjonale linjer, streker, og figurer.
Vi kan tegne inn perspektiv, dvs at vi ser en vei som forsvinner i horisonten, men likevel, det er ikke mer enn 2 dimensjoner, vi kan ikke gå inn ibildet og bevege oss i dybde.

3 dimensjoner, da har vi også fått med oss dybden.
da kan vi gå inn i et rom, vi kan bevege oss i 3 retninger, sideveis, høydeveis, og innover eller utover i rommet.

4 dimensjoner : da legger vi til tiden, slik at bevegelsen i rommet kan spores.
vi lever i tre dimensjoner sies det, men jeg mener vi også er bundet av tid, og dermed befinner oss i den 4 dimensjon.
Om vi kan bevege oss bakover i tid, vil vi nå kunne se hendelser som har skjedd tidligere.
Men den 4 dimensjon er bundet, og går kun en vei for oss, - fremover.
Mange drømmer om å kunne reise i tid - noe som vil kunne medføre mange paradokser, og det er sikkert årsaken til at det ikke fungerer.

Det som er poenget mitt er å komme med en teoretisk forklaring på paranormale fenomen.

Her er en liten video, som kan vise litt mer om hva dette er snakk om:

Eller hjemmesiden til "thetendimension.com " :
http://www.tenthdimension.com/medialinks.php

Se denne flash'en før dere leser videre . . .

Når dere har sett denne filmen, så tenk dere at vår ånd / sjel / det gudommelige er i en høyere dimensjon enn hva vi er.

VI i som er i 3.dje dimensjon( kansje fjerde - da vi er bundet av tid ),
vil kunne observere og forstå både 0 dimensjoner, 1 dimensjon, 2 dimensjoner ( flatland - et ark ), og våre dimensjoner, 3 og 4.
Men vi har problemer med å se den 5 eller høyere dimensjoner, pågrunn av at vi kun ser i tre dimensjoner.
den fjerde dimensjon er tid, og forståes ut fra vår hjerne, men vi kan ikke se mer enn den 3dje dimensjon.
Den fjerde dimensjon - tid - gjør at vi kan observere at ting har forandret seg, men vi kan ikke se selve forandringen på annen måte enn å se ett øyeblikk om gangen.

Med video, kan vi se ting i rask eller sakte bevegelse, likevel vil hvert øyeblikk kun inneholde en statie i prosessen.

i to dimensjoner KAN vi se endimensjoner - dvs linjer, vi kan se 0 dimensjoner et punkt, men vi kan bare skimte et glimt av den tredje dimensjon- som en todimensjonal sak, - som filmen viste, vil vi kun kunne se et tverrsnitt av mennesket.

Dette er grunnlaget for den videre tankegang :
Hva om sjel / ånd / det gudommelige er i en dimensjon OVER vår, f.ex den 5, 6 eller endog enda høyere, da skal disse være istand til å se den 3 ( og 4 ) dimensjon som vi er i, men vi kan kun få glimt av disse dimensjoner - da i vår 3dimensjonale verden.

Dette betyr i praksis at tid ikke eksisterer i vår forstand, når man kommer oppover i dimensjonene, fordi man ser all tid ( den 4 dimensjon ) på samme måte som vi kan se en og todimensjonale forhold. ( linje, ark )

Vår moderne vitenskap har sålangt jeg har forståelse for kun kunnskaper som kan gjentages og dokumenteres i vår dimensjon, dvs vi kan gjenskape 3 og 4 dimensjonale gjentagbare eksperimenter.
Vi kan med vitenskapen gjøre ting som forårsaker endringer i vår verden, og vi kan gjøre det tusenvis av ganger.

Men - så kommer "cluet" - ideen - når vi går opp i den 5 dimensjon, har vi ikke mulighet til å studere disse, - fordi vi bare kan skimte noe, og da bare om de er i en slik posisjon at de skinner igjennom til vår dimensjon.

Energier som forekommer i disse dimensjonene, vil ikke kunne verifiseres av vitenskapen, nettopp fordi vi ikke har holdepunkter i den 5 dimensjon å binde oss til.

I vår dimensjon, setter man målepinnen fysisk i kontakt med noe, og måler strøm, f.ex.
Vi kan måle tyngde, da det er en 3dimensjonalt virkende kraft, som og viker på de lavere dimensjonene, 2, 1 og kansje også 0.
( også punktet er påvirket av tygndekrafta, vil jeg tro... ;) )

Vår tro er at det er noe mer, at vi har en ånd, en sjel, at det finnes en GUD, at det finnes spøkelser, osv.
Hvis disse befinner seg i den 5 dimensjon, eller høyere, vil vi ikke med våre metoder ha mulighet til å kunne gjenprodusere målbare vitenskapelige observasjoner av disse.
vi kan få avvikende resultater, en gang i blandt, men uten noen som helst kontroll.

Ett eksempel som er forståelig :

VI har i et 3 dimensjonalt rom en vekt, med viser, og vi har et lodd på 1 kg.

Hvis ikke loddet er på vekta, vil ikke vekta vise ett kilo.
Vi må fysisk plassere loddet på vekta for å se at den viser 1 kilo.
ALLE ANDRE PLASSER i det rommet, vil gi null utlslag på vekta.

Det betyr at for et 2 dimensjonalt ark som ligger på vekta, vil det arket kun "observere" loddet når det er på arket, og da kun den delen av loddet som ER fysisk i berøring med arket.
Om vi løfter loddet 1 millimeter, vil vi ikke kunne se loddet, men vi kan kansje se skyggen av det på arket.

Om vi flytter loddet 10 cm vekk fra arket, -vil vi i 2 dimensjoner ikke lenger kunne observere at det er noe der.

Slik tror jeg vi somregel observerer det åndelige, det paranormale.
Vi får bare glimt, av og til, men vi kan ikke gjenta dette i laboratorieforsøk.
Vitenskapen vil anse ett treff av hundre som en tilfeldighet...

Om vi nå antar at mennesket har sjel, så er denne sjelen en del av en høyere dimensjon, som kan se på vår dimensjon, og også gripe inn i vår dimensjon om den vil.
Akkurat som vi kan tegne på et todimensjonalt ark, med en 3dimensjonal blyant.

Hvis vi nå videre antar at sjelen kan sende oss tanker, bilder og ideer, vil sjelen kunne formidle informasjon- slik at personen som får dette formidlet blir å anse som synsk.

De som kan snakke med "spøkelser", se inn i fremtiden, spå, osv,
- har da mer eller mindre denne evnen til å se / føle dimensjoner over vår 3dimensjonale verden, og kan derfor også kunne skimte ting på tidsskalaen som vi normalt ikke kan se fra vårt standpunkt.

På samme måte som vi kan forårsake skygger på et ark, vli disse mennekser som har denne observasjonsevnen kunne oppleve skyggene fra høyere dimensjoner, NÅR det er objekter i disse dimensjonene som kaster skygge på vår dimensjon.

Siden vi velger å tro at vi har sjel, skal vi heller ikke se vekk fra at vår sjel også oppfatter ting som ligger i de høyere dimensjoner, og så kan formidle det til vår bevissthet.

Dette vil i såfall kunne forklare paranormale fenomen vi ikke har en logisk forklaring på , ifølge vår 3dimensjonale vitenskap...

A

Ps; denne skrev jeg opprinnelig på paranormal.no, men fant ut at det var lurt å legge den her også . . A

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image
Brukerens avatar
Asbjørn
Forumadministrator

Re: dimensjoner, kan de forklare paranormale fenomen ?

Innlegg Asbjørn 27. September 2009 18:46

Kommentar :
Hvis vi ser på papiret som er 2 dimensjonalt, vil vi se at pairet ikke "kan se" og heller ikke har forutsetninger til å forstå at en blyant kan være i nærheten, da den er i 3 dimensjoner.

Slik tror jeg det er når det gjelder informasjon fra "andre siden" - når våre Hjelpere, vår egen sjel, og andre åndelige elementer gir oss info ( som i å være synsk, være medium, kunne spå osv ), så er disse som blyanten, mens vi er papiret.

Papirets dimensjoner - om det var levende ( som oss ) kunne bedt til dimensjonene over seg ( 3, 4, 5 dimensjon osv ) om å lage en ny strek, eller fjerne en strek, og om den som holder blyanten ( også i 3.dje dimensjon ) svarer JA; så gjøres endringen fra 3 dimensjon.
med et 3dimensjonalt viskelær, om noe skal vekk, eller en tredimensjonal blyant og lager en ny strek eller krusedull... ;)

Slik blir vi i vår dimensjon påvirket av dimensjoner OVER oss, via Hjelpere ,Guider osv, men vi kan ikke ta å føle på dem, uten at de gjør seg 3dimensjonale.

Vi har tidligere diskutert tid, at tid ikke finnes i vår forstand - på andre siden.
Kansje vi skal si på de andre sidene ;) da her diskuteres opp mot 10 dimensjoner ?

Uansett, på andre siden kan de se "all tid"- omtrent som vi ser en strek. ( se illustrasjonen i videoen ).
og de kan og derfor "gå inn i tiden " der det passer.

Regresjon, en sak vi gjør i meditativ tilstand, går vi da inn i en 4, 5 eller 6 dimensjon, slik at vi kan gå bakover i vår historie ?
tilbake til tidligere liv ?
Da må regresjonsterapi og være muig å få til "forover" - slik at vi kan se inn i fremtiden.
Det er kansje akkurat det profetene gjorde, i bibelen, som forutså mye av det vi kjenner idag.
Synske folk, våre egne forutanelser, spådomskyndige, osv, kan ha sammenheng med dette.

A

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image
Brukerens avatar
Asbjørn
Forumadministrator

Vårt nye fotoalbum, for registrerte brukere ! Har du ikke konto, spør Asbjørn i PM !

Innlegg Asbjørn 27. September 2009 18:56

Som et apropo :

A

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image
Brukerens avatar
Asbjørn
Forumadministrator

Vårt nye fotoalbum, for registrerte brukere ! Har du ikke konto, spør Asbjørn i PM !

Innlegg Merete 27. September 2009 21:50

:laughing :laughing :laughing :laughing :laughing :laughing
Det gjelder å ha mot til å være den man er. Og ikke miste motet fordi man er den man er.

- Salon Gahlin
Brukerens avatar
Merete

Innlegg Asbjørn 03. Oktober 2009 14:38

Hmm.. Nå begynner jeg å lure, ligger dette for høyt for folk flest, eller er det et vanskelig tema ?

Hadde håpet på noen tilbakemeldinger på dette med dimensojner, da ;)

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image
Brukerens avatar
Asbjørn
Forumadministrator

Innlegg Merete 04. Oktober 2009 17:29

Asbjørn skrev:Hmm.. Nå begynner jeg å lure, ligger dette for høyt for folk flest, eller er det et vanskelig tema ?

Hadde håpet på noen tilbakemeldinger på dette med dimensojner, da ;)

For å være helt ærlig; ja :smile
Det er et kjempespennede tema, men man må være i stand til å tenke litt kreativt.
Mulig jeg er litt treg, men jeg slet med å klare å holde fokus for å få med meg hva dette gjaldt.

Jeg klarte å se det for meg i hodet mitt, men klarte ikke å holde tråden for å følge med på det som ble presentert.
Innbiller meg at det nok er flere som synes det ble litt tungfordøyelig, men håper flere også kommenterer,
slik at jeg får høre om det bare var meg det gikk litt "trått" for :confused :flyfly
Det gjelder å ha mot til å være den man er. Og ikke miste motet fordi man er den man er.

- Salon Gahlin
Brukerens avatar
Merete

Innlegg Heksepusen 04. Oktober 2009 18:18

Jeg skal si at første forklaringe så er jeg enig med deg Merete.
Etter å ha sett Istid greie forsto jeg litt mer, men jo det er tungt tema og kan til tider være lett og miste tråden i saken.
Men tro meg jeg prøver så godt jeg kan og forstå dette her.
Finnes det en enkler måte og forklare på?
Kansje jeg også er litt treg hihi
Man skal latt naturen være for tukler vi med naturen går det galt. sitat Ronja 5 år
Brukerens avatar
Heksepusen

Innlegg Asbjørn 04. Oktober 2009 19:17

Tja, så dere filmen, så så dere todimensjonalt - dvs tegneinger på papir.

Papiret kan ikke se blyanten, da det bare kan se innenfor sin dimensjon ( 2 dimensjonalt).
MEN, når blyanten eller noe annet utenfor papiret kaster skygge, kan skyggen observeres PÅ papiret, og er derfor synlig i 2 dimensjoner.
skyggen altså...

Så når blyanten ( 3 dim ) skriver på papiret ( 2-dim ), vil vi i 3 dim se det som skjer i 2 dim ( på papiret, ) og også papiret kan se hva som skjer i sin dimensjon...

Altså at papiret kan se streken fra blyanten.

Men papiret kan kun se RESULTATET av blyanten, som skygge eller strek, aldri selve blyanten, ( hvis vi ikke tegner en blyant på papiret - i 2 dimensjoner )

Slik er dimensjonen over oss, de kan se ned på oss , men vi ser de like lite som papiret ser blyanten.

Derimot ; DE i høyere dimensjoner kan se oss, på samme måte som vi kan se på papirets tegning....

var det like forvirrende ?

heh, vanskelig å komme med en enkel forklaring på dette...

men tenk dimensjoner som :
- ett punkt ( ingen dimensjoner).
- ei rett linje er en dimensjon, ( kun lengde ELLER høyde , ikke begge deler.
- ett papir - 2 dimensjoner, lengde og bredde, men ingen høyde
- ett rom ( stue f.ex. ) lengde + bredde + høyde. - 3 dimensjoner ( der vi er )
- ett rom tatt bilde av, flere dager på rad, og vi ser forskjell på bildene, selv om de er tatt av samme rom,
     da er den 4 dimensjon ( tid ) med i bildet.
( vi kan kun se i 3 dimensjoner uten hjelpemidler - dvs bilder tatt over tid ).
det er fordi den 4 dimensjon - tid - er en måleenhet på samme måte som bredde, lengde og høyde, men hvor vi kun går en vei langs tidens skala.

5 dimensjon ; da kan vi se ned på hele 4 dimensjon ( tid) slik at vi ser både fortid, nåtid og fremtid som en eneste enhet...
( omtrent som VI ser strekene på et metermål... da ett metermål er i en av de dimensjoner vi ser - lengde - bredde- høyde )

Videre oppover blir det værre å skjønne, jeg forstår det ikke helt selv heller, men papir ( 2dim) og blyant(3dim) er en måte å se for seg hvordan det oppfattes av dimensjonene over oss....

Håper dette gjør det litt lettere å forstå...

( det er vanskelig å forstå egentlig, nettopp fordi vi går utenfor vår verden .... )

A

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image
Brukerens avatar
Asbjørn
Forumadministrator

Innlegg Asbjørn 07. Oktober 2009 14:06

Innlegg på paranormal, hvor jeg forteller hvorfor det er så vanskelig å bevise paranoirmale saker, ovenfor James Randi : skrev:Det kan ikke bevises, da det "overnaturlige" er overnaturlig!
Overnaturlig fordi det ligger i en dimensjon som er høyere enn vår 3d.

Eksempel :

Går vi EN dimensjon ned, har vi 2D, og da har man ett papirark.
Man har bredde og lengde, men ingen høyde.

( la oss anta at et papir er levende, og kan endre forhold etter egen fri vilje )

En 3D blyant over papiret kan ikke sees av papiret, fordi den er utenfor papirets dimensjoner,
MEN - blyanten KAN kaste skygge på papiret, OG også TEGNE på papiret.

Papiret har INGEN mulighet til å kontrollere annet enn sin egen tilværelse, dvs i bredde og lengde.
Dermed har papiret heller ingen mulighet til å styre blyanten på noen som helst måte, og kan derfor ikke repetere blyantens skygge eller strek på papiret.

Men ; Papiret KAN "rope ut i det store "intet" og OM blyanten er innen hørevidde, KAN den svare - hvis den vil ( og hvis den har lov ).

Flytter vi det hele opp til vår dimensjon ( 3D ) og ser "oppover" - til den dimensjon hvor paranormale fenomen blir til ( 4 D eller høyere) , vil vi ha ånder, og annet der.

De som er i dimensjonene OVER oss, kan påvirke VÅR virkelighet, akkurat som blyanten kan påvirke papiret - OM de vil.

Men like mye som papiret ikke kan styre blyanten, kan heller ikke vi styre de dimensjoner som er over oss.
men vi kan BE . . og KANSJE få svar... ;)

A

mvh Asbjørn !
Skype Me™!
Image
Brukerens avatar
Asbjørn
Forumadministrator

Innlegg Merete 07. Oktober 2009 16:21

Takk :smile
Dette gjorde det faktisk litt mer forståelig :klemme

- Salon Gahlin
Brukerens avatar
Merete

Hvorfor ikke ta en tur til Asbjørns samarbeidspartner:

www.paranormal.no !

Ps: Sponsing av forum kan gjøres av hvem som helst, firma, privatpersoner, osv.
Kontakt oss for å bli sponsor om du/dere ønsker !

Neste

Søk på områdene her og på paranormal.no : Eller søk på hele internett her :

Gå til Alt mulig vi kan tenke oss å snakke om - for alle !

Denne plassen er ledig til DIN annonse ! Kontakt oss : Her finner du kontaktperson !
Annonsering med både tekst og bilder. !

Hvem er i forumet