Her har julefreden endelig begynt å senke seg

Juleduken har kommet på bordet, ribba er tatt ut av fryseren og skal bli gnidd inn med salt og pepper i kveld. Har ikke fått tid og overskudd til å begynne å pynte før i går, har vært noe som har dukket opp hele tiden. Så har jeg ikke hatt helt fri i dag heller. Hadde skinn på en tromme i går, og bestemte meg og da at nå er det fri fra trommebyggingen til over jul. Men sånn ble det ikke. Her var det tordenvær og storm i går, og jeg måtte ut og sjekke noen emner jeg hadde liggende i bekken. De holdt på å bli ført nedover bekken, og i og med at vannet var bitende kaldt klarte jeg ikke å få lagt tilbake alle. Det stakk som nåler da jeg forsøkte. Så ett av emnene måtte bøyes i dag. Det er til en tromme som skal lages på bestilling. Tromma jeg laget i går har jeg tenkt jeg skal ha med meg til messe. Nå har jeg imidlertid tenkt å ha fri fra dette i noen dager, man trenger fri innimellom også. Så har det også dukket opp en tromming i dag som jeg måtte ta meg av, og det var ikke snakk om å kunne vente til i kveld.
Kjenner at jeg begynner å bli forkjølet, tung i hodet og mer sliten enn hva godt er. Har også vært på "tur" i natt, det hender at man blir utkalt på nattestid også. I natt har jeg imidlertid tenkt å være veldig streng med mine hjelpere, de har med å sperre igjen slik at jeg får en skikkelig god natts søvn. Innimellom må man sove bare for å sove, la kroppen og sjelen få hvile.
Julaften i år tilbringes sammen med eksen, for Marie sin skyld. I og for seg greit, så lenge det ikke er noen ny mann her. Den dagen det skjer må man ta saken opp til ny vurdering. For min del betyr det at jeg er nødt til å sette opp ekstra mye beskyttelse, hvis ikke er jeg tappet for energi før det har gått en halv time. Ingen ønskesituasjon, men det var Marie sitt ønske, og denne gangen får hun det som hun vil. Så får jeg heller glede meg til 1.juledag, som vi får tilbringe for oss selv jeg og Marie.
Ellers så håper jeg at det blir mulighet til tromming i jula også, nå trenger jeg det. Har skjedd såpass mye i det siste, på godt og vondt, og hver gang det er utvikling på gang så er jeg sliten. Veldig sliten. Jeg vet jeg har skrevet før at det har vært stor utvikling og masse som har skjedd, men det gjør det ikke desto mindre sant nå heller. Fikk vite under kurset i september at trommebyggingen skulle bidra til å åpne meg opp, og det har vist seg å stemme veldig bra. Det og alle reisene i den forbindelse. Er det stille og rolig med trommebygging så dukker det opp annen jobbing. Har tatt meg en del fri i det siste, men ikke uten å ha dårlig samvittighet for at jeg gjør det. Man tenker jo på alle de som trenger hjelp, som får denne litt senere fordi jeg har tatt meg en fridag. På en annen måte så kan jeg ikke gjøre skikkelig jobb hvis jeg ikke er uthvilt. Spesielt gjelder dette husrensinger, da det er en del ting som kommer inn dagene før. Man drar ikke til en slik jobb uforberedt!
Har hatt en del tanker i det siste om at jeg lurer både meg selv og de rundt meg, har hatt lyst til å gi opp osv. Pussig at slike tanker dukker opp når det begynner å bli en del å gjøre, og de jobbene jeg får har kommet på grunn av anbefalinger fra fornøyde klienter. Straks jeg har adressert slike tanker som motstand har det lettet, skjønner jo at jeg ikke kan gi opp. En del av de jeg har jobbet med har bønnfalt meg om aldri å slutte med dette, og det gjør en jo litt ydmyk.
Mange ganger har jeg spurt meg selv om hvorfor jeg skal inneha disse evnene, hva det er som er så spesielt med meg. Svaret jeg har fått har vært "hvorfor ikke deg?", og det kan jeg igrunnen skjønne. Men av og til ønsker man å være som alle andre, spesielt når man er sliten. Uansett, fordelene er langt større enn bakdelene, og jeg ville ikke ha byttet med noen. Egentlig setter jeg jo veldig stor pris på disse evnene, og jeg jobber fortsatt med å åpne opp for mer. Får fremdeles høre at dette er bare begynnelsen, så det skal bli spennende å se hva som skjer fremover.
Og med dette tankespinnet ønsker jeg alle sammen som leser her en riktig god jul og et godt nyttår. STOOOOOOOOOOOOOOOOOR klem