Sjamanisme?

Spørrekroken !
Her kan du spørre om alt mellom himmel og jord !
Spørsmål fra gjester må godkjennes av moderator før det blir vist !
Vi forbeholder oss retten å slette spørsmål dersom vi finner de upassende ! Dette kan og medføre restriksjoner på avsenders IP adresse !

Moderator: Asbjørn

Forumregler
Her kan alle spørre om hva de vil.
Dersom vi kan svare, skal vi gjøre et forsøk på det.
Spørsmål må godkjennes før de blir synlig, eller avvises og slettes uten ytterligere varsel.
Klager på sletting av spørsmål aksepteres ikke !
Svar
Brukeravatar
Margrethe
Sted: Trønderriket

Sjamanisme?

Legg inn av Margrethe » 21. september 2008 15:27

Noen som kan fortelle hva som ligger i dette? Hva er sjamanisme?
Skal en leke fjortiss er det viktig å være buse fri.... Tvinger på alle en nuss:) Meeen d ble ikke like morsomt i små skala.. Finne nytt bilde etter hvert:)

Brukeravatar
Laila

Re: Sjamanisme?

Legg inn av Laila » 21. september 2008 20:46

Hvis jeg skulle begynne på å beskrive hva sjamanisme er så hadde det nok blitt en avhandling ut av det.Sjamanisme er en verdensarv og en erfaringsvei. Gjennom å gjøre sine egne erfaringer læres man opp. Det er en av de eldste formene for kraft og påkalling av sådan. I sjamanistisk tenkesett er verden delt inn i tre deler, nemlig underverdenen der man finner hjelpere og kraftdyr, mellomverdenen som er den som vi kaller vår virkelighet og oververdenen der man finner åndelige veiledere, gud og det mange vil kalle for lysvesen. Sjamanen reiser i disse verdenene, gjerne ved bruk av tromme eller rasle, for å hente kraft eller finne svar på spørsmål og få sine oppgaver i åndeverdenen. En sjaman er en klarsynt (ordet betyr rett oversatt "den som ser"), healer,medium, kunstner osv osv osv.

For å bringe litt mer klarhet i emnet så legger jeg ved en link til en artikkel a v Ailo Gaup, som jeg synes er beskrivende. http://sjaman.com/content/view/12/42/ Ellers så anbefaler jeg også å gå inn og lese på www.sjaman.com, også på diskusjonsforumet der. Man kan lese uten å være registrert.

Håper dette var med og brakte litt lys over et veldig omfattende emne. :love:
Min vei er innenfor sjamanismen :) Tromma leder meg :)

Brukeravatar
Laila

Legg inn av Laila » 21. september 2008 20:53

Fant forresten en artikkel til der inne som jeg synes beskriver det enda bedre... http://sjaman.com/content/view/13/44/
Min vei er innenfor sjamanismen :) Tromma leder meg :)

Brukeravatar
Margrethe

Legg inn av Margrethe » 21. september 2008 20:54

Hehehe... Ja jeg vet :). Jeg søkte det opp, men beskrivelsen var så omfattende att:)
Skal en leke fjortiss er det viktig å være buse fri.... Tvinger på alle en nuss:) Meeen d ble ikke like morsomt i små skala.. Finne nytt bilde etter hvert:)

Brukeravatar
Margrethe

Legg inn av Margrethe » 21. september 2008 21:10

Takk for linkene, spes den siste. Den ga ett litt klarere bilde av hva som ligger i begrepet :).

Svar